
Дружба за штатним розкладом
Прийнято вважати, що між керівником і підлеглим не може бути приятельських стосунків. Все просто — закони офісного спілкування не завжди сумісні з такими складовими дружби, як рівність, довіра і безкорислива підтримка. Незважаючи на це багато головні бухгалтери дійсно дружать зі своїми співробітниками. І немає однозначної відповіді: погано це чи добре.
Удача чи прикра випадковість…
Уявіть собі таку ситуацію: ви очолюєте фінансовий відділ однієї з компаній, та на співбесіду приходить людина, що претендує на місце в цьому відділі. Відчиняються двері, і в кімнату входить приятелька по інституту. Вашій радості немає меж — після навчання все якось загубилися, перестали підтримувати зв’язок, а тут так пощастило. Але удача це?
Багато керівників великих фірм вважають, що подібна ситуація — досить делікатна. По-перше, вам як безпосередньому начальникові буде вкрай складно давати доручення і відчитувати співробітника, з яким вас пов’язує давня дружба. У результаті колись хороші відносини можуть зіпсуватися, причому безповоротно. По-друге, немає гарантій, що приятель не сяде вам на шию тільки тому, що перебуває з вами на короткій нозі. Правда, життя набагато багатше теорії, і нерідкі ситуації, коли такий тандем між підлеглим і керівником допомагає роботі.
Близьке спілкування — перешкода?
Багато фахівців доволі скептично ставляться до перспектив такого співробітництва. Так, директор одного з рекрутингових агентств вважає, що дружба між підлеглим і босом може негативно позначитися на репутації другого. Не виключено, що інші співробітники не зрозуміють такого зближення, після чого в офісі почнуться плітки і чвари. Також можливі дружні маніпуляції. Неприємно, але факт — найчастіше стара дружба стає виправданням для підлеглого, що працює абияк або, наприклад, дозволяє собі спізнюватися. Крім того, перешкодою для приятельських відносин можуть бути наступні фактори: різниця в зарплаті (один в змозі дозволити собі більше, ніж інший), рівень доступу до інформації компанії, кар’єрні устремління підлеглого і т. д.
Правда, бувають і винятки з правил. Зазвичай вони пов’язані з тим, що в певний момент кар’єра співробітника, з яким подружився бос, складається за новим сценарієм — в результаті переходу в іншу організацію або в паралельне підрозділ. До речі коли вони перестають бути начальником і підлеглим.
Позитивний момент
Незважаючи на всі обмеження і аргументи «проти», присутність товариша в офісі дає керівнику чимало бонусів. І в бізнесі є маса прикладів, коли дружній тандем начальника і співробітника допомагав їм обом досягти вершин успіху:
«Захищений тил» — це особливо важливо в умовах кризи або при роботі над відповідальним проектом. Від друзів можна отримати підтримку. Та й до порад приятелів прислухаєшся куди охочіше, ніж до ідей інших працівників.
Можливість обговорити конфіденційну або негативну інформацію без ризику її витоку. При цьому проводити обговорення можна і у приватній обстановці, наприклад, у ресторані чи кафе. До того ж приятель на відміну від рядового підлеглого з розумінням поставиться до ділового дзвінок в три години ночі або в розпал вихідного дня.
Правдиві звіти. Друзі зазвичай не бояться говорити правду, навіть якщо вона гірка. В результаті ви можете отримати точну інформацію про стан справ в команді чи на певному робочому напрямку.
Посередницька місія. Товариш начальника за визначенням є його «очима і вухами». Один-підлеглий може в найбільш адекватній формі донести до інших співробітників потрібні відомості. І отримати чесну зворотний зв’язок.
За словами Цицерона: «Найважче у дружбі — бути врівень з тим, хто нижче за тебе… Якщо ти в силах надати іншому будь-яку послугу, зваж перш за плечу вона йому». Це варто пам’ятати друзям-начальникам, так і друзям-підлеглим. Адже не дарма ж є приказка: «Дружба дружбою, а служба службою».
Як зберегти дружбу
Це найскладніше питання, коли вашим підлеглим є близька людина. Незважаючи на те, що дружні відносини мають і позитивні моменти, тут є багато підводних каменів. Як би тісно не спілкувалися люди на особистісному рівні, відносини «начальник–підлеглий» мають специфіку, яку не можна скидати з рахунків. Завжди є ризик, що один з них проявить себе як «тиран і деспот», а другий — як «зрадник». Але прогноз може бути і оптимістичним, якщо в «робочої дружбу» дотримуватись головного правила — чітко розділяти особисті і ділові інтереси. Для підлеглого цього означає, що не варто заходити в кабінет боса, щоб обговорити спільний дозвілля. Необхідно тримати ту ж дистанцію, що і інші співробітники. Керівнику ж не слід виділяти заслуги одного за рахунок інших колег. Не варто зайвий раз демонструвати, що ви один з одним на «ти». І головний висновок тут такий — якщо ви не впевнені в тому, що зможете проявити необхідний такт і дотримати вищеназвані обмеження, краще не ризикувати, працювати з друзями в різних місцях і не заводити їх на службі.
А чому б і ні?
Згідно з опитуванням, проведеним на цю тему фондом «Громадська думка», 65 відсотків респондентів твердо впевнені, що така дружба можлива і вона анітрохи не зашкодить справі. А 25 відсотків респондентів не допускають навіть думки про це. Решта опитаних не змогли точно сформулювати свою думку з даної проблеми. По всій видимості, більшість росіян вірить у те, що цілком можливо поєднувати і те й інше без шкоди для справи. Цікаво, що чоловіки налаштовані набагато оптимістичніше, ніж жінки.
Дружба можлива — 65%
Не може бути й мови — 25%
Важко відповісти — 15%
No Comment